Η υποβάθμιση της φυσικής αγωγής και του μαζικού αθλητισμού και οι κοινωνικές συνέπειες


ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους Υπουργούς

Παιδείας και Θρησκευμάτων

Πολιτισμού και Αθλητισμού

Θέμα : «Η υποβάθμιση της φυσικής αγωγής και του μαζικού αθλητισμού επιφέρει σοβαρότατες συνέπειες στην σωματική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών και των πολιτών»

Στον πρόσφατο νόμο «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας», το μάθημα της φυσικής αγωγής υποβαθμίζεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα και του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου. Στην χάραξη της εκπαιδευτικής του πολιτικής, το Υπουργείο Παιδείας δεν έλαβε υπόψη του ως προς την φυσική αγωγή, μια σειρά από επιστημονικά δεδομένα, αλλά ούτε και τις ευρωπαϊκές πρακτικές και συστάσεις ως προς το θέμα.

Στο νέο πρόγραμμα του λυκείου η φυσική αγωγή συμμετέχει στο συνολικό πρόγραμμα διδασκαλίας με ποσοστό από 1% έως 5%. Το ποσοστό αυτό δεν αποτελεί απλώς αρνητικό ρεκόρ σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και ιστορικό χαμηλό στα χρονικά της ελληνικής εκπαίδευσης. Εντούτοις, διεθνείς οργανισμοί, όπως η UNESCO συστήνουν στα εκπαιδευτικά συστήματα να ισχυροποιήσουν την διδασκαλία της φυσικής αγωγής, για την διασφάλιση της ψυχοσωματικής ανάπτυξης και την θωράκιση της σωματικής υγείας των μαθητών.

 Με δεδομένη επίσης την ελλιπή υλικοτεχνική υποδομή στα περισσότερα δημόσια σχολεία, ακόμα και οι ελάχιστες ώρες φυσικής αγωγής που έχουν απομείνει στο ωρολόγιο πρόγραμμα, υλοποιούνται με αρκετά προβλήματα. Σε σχολεία χωρίς γυμναστήρια και υποδομές άθλησης, σε αρκετές περιπτώσεις, η άσκηση των μαθητών δεν διεξάγεται συστηματικά και ομαλά.

Την ίδια στιγμή, το Υπουργείο Παιδείας καταργεί τα Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης του γυμνασίου και τα Ειδικά Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης του λυκείου, τα οποία είχαν ως στόχο την υποστήριξη των μαθητών με ιδιαίτερες αθλητικές ικανότητες. Χαρακτηρίζοντας «αποτυχημένο» τον θεσμό, το Υπουργείο τα καταργεί για λόγους «οικονομίας» ενώ με το άρθρο 41 του νόμου 4186/2013 προβλέπει την δημιουργία 2 «αθλητικών ακαδημιών» σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, οι οποίες θα λειτουργούν ενδεχομένως και στο πλαίσιο ιδιωτικής χρηματοδότησης, ενώ θα διοικούνται και από «εξωθεσμικά» πρόσωπα, παραπέμποντας όλα τα κρίσιμα ερωτήματα, σε σχέση με τον νέο αυτό θεσμό, σε μελλοντικό Προεδρικό Διάταγμα.

Η πλήρης απαξίωση της φυσικής αγωγής και της άθλησης αντικατοπτρίζεται περίτρανα και στην αντιμετώπιση και υποβάθμιση των προγραμμάτων «Άθληση για Όλους» από το αρμόδιο Υπουργείο, στο πλαίσιο της γενικότερης πολιτικής που εφαρμόζεται από την κυβέρνηση απέναντι στην τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του «Καλλικράτη». (συρρικνώσεις φορέων, υποχρηματοδότηση, αδυναμία συντήρησης αθλητικών εγκαταστάσεων).  Ακόμα δεν έχει ξεκινήσει κανένα πρόγραμμα μαζικού αθλητισμού σε ολόκληρη την Ελλάδα, ενώ με τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο τον Μάρτιο, το Υπουργείο προέβλεψε ότι οι καθηγητές φυσικής αγωγής που θα εργάζονται στα προγράμματα αυτά θα πληρώνονται από τους γονείς και τους πολίτες, ενώ τα προγράμματα θα ξεκινούν μόνο εάν το 100% του κόστους μισθοδοσίας καλύπτεται από τους ίδιους τους συμμετέχοντες, ή από ιδιώτες χορηγούς.

Επειδή η φυσική αγωγή συμβάλλει στην υγεία, την κοινωνικοποίηση και την ψυχοσωματική ανάπτυξη των μαθητών.

Επειδή σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, η χώρα μας παρουσιάζει τους πλέον αρνητικούς στατιστικούς δείκτες κοινωνικής υγείας, όπως για παράδειγμα τα υψηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας και μυοσκελετικών προβλημάτων στην νεολαία, καθώς επίσης τους πιο αρνητικούς δείκτες που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής, όπως είναι το κάπνισμα.

Επειδή η αναβάθμιση της φυσικής αγωγής στο δημόσιο σχολείο μπορεί να επιφέρει τεράστιες οικονομίες στις δαπάνες του συστήματος δημόσιας υγείας.

Επειδή είναι απαράδεκτη η παράδοση των αθλητικών σχολείων σε ιδιωτικά συμφέροντα

Επειδή τα προγράμματα «Άθληση για Όλους» πρέπει να προσφέρονται δωρεάν σε όλους τους πολίτες, με ιδιαίτερη έμφαση στις πιο ευπαθείς και αποκλεισμένες κοινωνικές ομάδες.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός :

  1. Με ποιους τρόπους σκοπεύει να αναβαθμίσει και να στηρίξει την φυσική αγωγή στην δημόσια εκπαίδευση;
  2. Τι ακριβώς σκοπεύει να πράξει με τις «αθλητικές ακαδημίες» του Άρθρου 41 του ν. 4186/2013 και γιατί διαλύει τα ΤΑΔ – ΕΤΑΔ;
  3. Πως θα στηρίξει τα προγράμματα «Άθληση για Όλους» με επαρκές προσωπικό, υλικοτεχνική υποδομή και χωρίς επιβάρυνση των πολιτών

οι ερωτώντες Βουλευτές

Δριτσέλη Παναγιώτα, Κουράκης Τάσος, Πάντζας Γιώργος, Αμανατίδης Γιάννης, Βαμβακά Τζένη, Κανελλοπούλου Μαρία, Κριτσωτάκης Μιχάλης, Μαντάς Χρήστος, Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος, Πετράκος Θανάσης, Συρμαλένιος Νίκος

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s